سردرد در بارداری

سردرد در بارداری ممکن است علل گوناگونی داشته باشد.

 تغییرات هورمون می تواند علت سردرد در حاملگی به خصوص در سه ماهه اول باشد. استراحت، تغذیه مناسب و دریافت کافی مایعات می تواند به آرام کردن علائم سردرد کمک کند.

سردرد تنشی: نوعی از سردرد است که شایع بوده و مشخصات آن عبارتند از سفتی عضلات و سردرد خفیف تا متوسطی که ساعتها در قسمت پشت گردن و سر ادامه دارد. هیچگونه علائم نورولوژیک همراه و یا تهوع دیده نمی شود. درد معمولا با استراحت، ماساژ، گرم کردن و یا گذاشتن یخ، داروهای ضد التهابی و یا آرامبخش های خفیف  تسکین می یابد.

سردرد میگرنی: طبق برخی شواهد سردرد میگرنی در 50 تا 70 درصد موارد در حاملگی بهتر می شود. با وجود این میگرن می تواند در حاملگی برای اولین بار آغاز شود.زنانی که از قبل دچار میگرن بوده اند و علائم جدید پیدا کرده اند، باید ارزیابی کامل شوند.بر اساس بعضی مطالعات میگرن شدید در 8 هفته اول بارداری ممکن است با افزایش خفیف خطر کوتاهی اندام ها در جنین همراه باشد. یافته ها حاکی از آن است که بین میگرن و سایر عوارض جدی بارداری مثل مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) و سایر عوارض قلبی عروقی ارتباط وجود دارد. اغلب سردرد های میگرنی به مسکن های ساده از قبیل ایبوپروفن و استامینوفن ، به ویژه اکر زود هنگام مصرف شوند پاسخ می دهند. برای سردرد های شدید باید از درمانهای قوی همراه با تجویز مایعات داخل وریدی و ضد تهوع ها و در صورت نیاز مخدرها استفاده کرد. مشتقات ارگوتامین نباید در دوران بارداری استفاده شوند.

 

زمان انتشار: سه شنبه 30 دي 1393 (9 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۹۱۰